dijous, de gener 14, 2010

Escola només als matins


El professor Mariano Fernández Enguita és un eminent sociòleg de l’educació que procura no guiar-se pels prejudicis. Per creure en la bondat de les coses, Enguita necessita fer-les passar pel sedàs de la raó crítica. Els avantatges i els inconvenients de la jornada escolar concentrada als matins ha estat un dels temes que aquest professor ha analitzat acuradament i críticament. I la seva conclusió és que aquesta concentració horària és una mala cosa per als infants i per a les famílies. A Balears –diguem-ho des del principi– el 92% dels centres públics d’educació infantil i primària i la totalitat dels Instituts segueixen aquest model d’horari escolar.

Enguita ha posat en solfa els arguments emprats per justificar la conveniència de la jornada continuada. La suposició que els alumnes es fatiguen menys i rendeixen més és només això: una suposició; no hi ha cap estudi seriós que ho demostri. Tampoc no s’ha complit la predicció que amb l’horari continuat es crearia a les escoles una àmplia gama d’activitats extraescolars que, pronosticaven, contribuiria a crear un entorn educatiu més enriquidor. Per altra banda, hi ha poques evidències que gràcies a aquest horari els infants convisquin i es comuniquin més i millor amb els seus pares i mares. La jornada continuada només presenta proves irrefutables de millora en un aspecte: afavoreix, i molt, les condicions de treball del professorat.

Enguita no té empatx en referir-se a l’adopció de la jornada continuada con una “pandèmia”. Les escoles de primària començaren a adoptar aquest model d’horari escolar a finals dels anys vuitanta i principis del noranta del segle passat, i a hores d’ara ja hi ha 4 comunitats amb el 100% d’escoles públiques d’infantil i primària amb jornada continuada de matí. “Fins ara (ha escrit el professor Enguita) s’havien alliberat d’aquesta pandèmia les comunitats més pròsperes i això no és casual; una societat civil més consolidada posa fre a la prepotència del funcionariat”. Balears –vostès ja ho saben– és una Comunitat que passa per rica però, per molt que es maquilli, té una societat civil pobra. Potser sigui per això, per la discordança entre la suposada riquesa material i la comprovada debilitat espiritual, que la immensa majoria de les nostres escoles públiques puguin tenir, sense que ningú xiti, un horari continuat.

Tot i que la Confederació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de les Illes Balears ha manifestat que la jornada continuada “només respon a les expectatives dels mestres de tenir un horari més en consonància amb la resta dels funcionaris” posaria messions que les escoles públiques de Balears no tornaran adoptar la jornada de matins i capvespres, que sembla la més convenient per als infants, les famílies i la comunitat. Per aconseguir-ho necessitaríem el que, precisament, no tenim: una societat civil robusta i decidida. Amb una societat així seria més fàcil que qui ha de decidir no dubtàs a l’hora de destriar els interessos de grup dels comunitaris. El gremi professoral pot estar ben tranquil: és ben segur que, aquí, ningú no s’atrevirà a tocar res.